keskiviikko 18. kesäkuuta 2014

Trials Frontier (iOS)


Toukokuussa kirjoitin Trials Fusionista, joka on ensimmäinen Trials-sarjan peli, johon olen ikinä tutustunut. Pohdin tuolloin pelin jäävän varmaan elämään satunnaisesti, mutta toisin taitaapi kuitenkin käydä. Kirjoituksen jälkeen ei ole kovinkaan montaa kertaa pelin pariin tullut palattua.

Samaan aikaan Fusionin kanssa julkaistiin iOS:lle Trials Frontier. Trials, mobiilipelinä ja vieläpä Free-to-Play mallilla? Toimiikohan mitenkään?

No jumaliste kyllähän se toimii! Trials Frontier on ollut puhelimessa paljon kovemmassa kulutuksessa kuin Fusion PS4:llä. Konsepti ja sen muuntaminen mobiilipeliksi on erittäin onnistunut.

Idea on oikeastaan sama kuin isoveljessään. Radat ovat minuutin molemmin puolin ja erilaisia esteitä sekä hyppyreitä hyödyntämällä taistellaan lähinnä kelloa vastaan. Peli on täysin ilmaiseksi pelattavana, mutta etenemistä hidastaa nerokkaasti luotu polttoainesysteemi.

Jokaiseen kenttään meneminen kuluttaa tietyn määrän polttoainetta. Kulutettu polttoaine riittää yrittämään kenttää niin monta kertaa kuin vain haluaa. Samaa kenttää voi siis hioa paremman ajan toivossa tai yksinkertaisesti tavoitteen suorittamiseen vaadittavien toimenpiteiden täyttämiseksi. Täydelliseen suoritukseen ei vaadita jatkuvaa polttoaineen kuluttamista. Kun kentän menee läpi ja palkintopyörää heilauttaa, niin palataan takaisin kenttävalintaan. Polttoaineen loputtua sitä voi ostaa oikealla rahalla saatavilla timanteilla tai odottaa ajan kulumista. Tankki täyttyy itsestään ja ainakin minun pelaamistahdille tarpeeksi nopeasti.

Kentistä saa rahaa ja erilaisia tavaroita, joita käytetään pyörien parantamiseen. Lisää pyöriä puolestaan saadaan etsimällä radoista ja tehtävistä pohjapiirustuksia ja rakentamalla uusi pyörä kaikkien palasten löydyttyä.

Kyläläiset antavat pelaajalle puolestaan jatkuvasti erilaisia tehtäviä, kuten ratojen läpäiseminen tietyssä ajassa, haamun tai robotin päihittäminen tietyllä radalla, karkkien etsintä tai tietyn radan suorittaminen ennalta määrättyjä temppuja tehden. Kaikenlainen tekeminen kasvattaa pelaajan tasoa sekä avaa uusia mahdollisuuksia pelin edetessä.

Ratoja on varsin huikea määrä. Itse olen onnistunut aukaisemaan yli 50 rataa ja juuri tulleen päivityksen mukana niitä on tullut varmastikin paljon lisää. Pelissä siis todella riittää tekemistä.

Yksi pieni ongelma Frontieriä kuitenkin vaivaa. Nimittäin jatkuvasti nouseva vaikeustaso. Olen nimittäin jotakuinkin siinä pisteessä, missä edistyminen tapahtuu jo hyvin hitaasti. En meinaa päästä enää ratoja läpi tai  voittaa muutamaa ainokaista minulle annettua kilpailutehtävää. Täytyisi saada kehitettyä vielä nopeammin pyörää, kuin se ilmaispelaamisella on mahdollista. Tämä vaatii kuitenkin tietysti pelaamista, mutta ennen kaikkea avatuista radoista samojen ratojen jatkuvaa hinkkaamista. Tarkoitus kun on tähdätä jonkin tietyn esineen saamiseen palkintopyörästä tai sen pirun haamun voittamiseen, joka osaa kaikki radan nyppylät hyödyntää täydellisesti.

Toinen vaihtoehto olisi tietysti ostaa timantteja, mutta miksi? Sama tilanne olisi kuitenkin oletettavasti pian edessä uudelleen, enkä edelleenkään halua maksaa itseäni kipeäksi F2P-mallilla toimivien pelien vuoksi.

Trials Frontier on ehdottomasti kokeilemisenarvoista ja hyvää viihdettä, ainakin niin kauan kuin se vain jaksaa innostaa. Loputtomiin pelin voima ei kuitenkaan jaksanut kantaa.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti