tiistai 11. helmikuuta 2014

inFamous (PS3)


Pelaamattomien pelien vuori on vuosi vuodelta vain valtavampi. Isoja- sekä timanttisia pienempiä julkaisuja tulee sivuutettua pelitulvan keskellä erittäin heppoisin perustein. Yksi jo pian sarjaksi ehtinyt julkaisu on PS3:lla alkunsa saanut inFamous. Jo julkaistut ensimmäinen ja toinen osa on näkynyt myös PS Plus –jäsenille ilmaisena peleinä. Ensimmäinen inFamous oli varmaan ensimmäisiä PS Plus pelejä, joka tuli aikanaan hankittua, mutta jostain syystä ei pelattua. Tämä erhe on nyt korjattu.

inFamous on toimintaseikkailu, joka yhdistää hienosti tasohyppelyelementtejä silkkaan räiskintäpainotteiseen toimintaan. Tarinan päähenkilönä on Cole niminen lähetti, jonka kuskaama paketti räjähtää keskellä kaupunkia tuhoten siitä osan. Jostain syystä Cole ei kuitenkaan kuole räjähdykseen vaan saa sähköpiikin kehoonsa, joka muuttaa hänet sähköiseksi supersankariksi. Tämä luo pelaajalle niin aseistuksen, suojan kuin vaikkapa liikkumiskeinon.

Peli keskittyy siis sähköön, joka toimii aseena. Pelaaja voi ampua perussähköhyökkäyksiä jatkuvalla syötöllä, mutta erityisen sähkömittarin voimin tehdä myös voimakkaampia hyökkäyksiä, joita saadaan kehitettyä kertyvällä kokemuspistepotilla.

Tarina seuraa tiettyä linjaa, johon pelaaja voi omilla valinnoillaan vaikuttaa. Peli ohjaa vahvasti kahteen eri suuntaan, jonka välillä kannattaa tehdä valinta suhteellisen nopeasti. Pelaaja voi olla klassinen hyvä tai paha, mutta tilanteesta riippuen valintasuunnan muuttaminen kesken pelin ei ole katastrofi. Molemmilla suunnilla on omat erikoiskykynsä, joten täyden potentiaalinen saaminen jommasta kummasta suunnasta on syytä valita ainakin jos vain tarinaa pelaa. Itse menin täysin oman elämänkatsomuksen mukaan tehden lähes kokoajan hyviä valintoja, mutta satunnaisesti katsoin tilanteeseen sopivan paremmin pahan vaihtoehdon.

Pelimekaniikka toimii erittäin hyvin ja Cole pystyy kiipeilemään pitkin rakennuksen seiniä ja liikkumiseen tulee apukeinoja pelin edetessä lisää. Sähköä hyödyntäen matkustaminen on helpompaa sähkölinjoja tai vaikka junaradan kiskoja pitkin. Tietyissä tilanteissa tulee Assassin’s Creed –sarjasta tuttuja ”ei tuohon suuntaan” etenimisiä pitkin sienää, mutta kuolemanhyppyjä ei kuitenkaan ole. Cole voi hypätä maahan mistä korkeudesta tahansa kunhan alla ei ole tyhjää tai vettä. Vesi on Colen sähköistymisen myötä pelottava elementti ja sitähän riittää viemäreissä, jossa joudutaan tasaisin väliajoin tekemään tehtäviä.

Tehtävää pelissä riittää mukavasti paitsi päätehtävien muodossa, niin lisäkivaa löytyy myös sivutehtävistä, joita suorittamalla saadaan kaupunkia vapautettua vihollisten hallinnasta.


inFamous ei aiheuttanut kertaakaan valtavia tunneryöppyjä, eikä sen toisaalta tarvinnutkaan. Hieman erilainen toimintasankari ja sähköelementti tuo peliin todellista uuden tuntua, vaikka kyseessä on jo useita vuosia vanha peli. inFamous 2 tulee varmasti jossain vaiheessa myös katsastettua, koska ensimmäinen osa jaksoi hienosti pitää otteessaan. Pienen tauon jälkeen samanlainen toiminta varmasti maistuu taas hyvältä.





1 kommentti:

  1. Tämän pelin parissa tuli itsekin viihdyttyä hyvin. Melkein ainoa valittamisen aihe oli se, että samaan syssyyn tuli peräjälkeen useita samantyylisiä tehtäviä. Se oli puolestaan hauskaa kun korkeista rakennuksista huolimatta pyrki etenemään erilaisin menetelmin mahdollisimman ripeästi toiselle puolelle kaupunkia erityisesti sähköjohtoja ja junanratoja pitkin ja kun siihen etenemiseen sai sopivan katkeamattoman flowin päälle :)

    VastaaPoista