lauantai 15. kesäkuuta 2013

Assassin's Creed IV: Black Flag - fiilistelyä





E3:t takanapäin ja paljon mielenkiintoista infoa peleistä ja uusista koneista. Ajattelin kirjoittaa tässä kesän aikana muutamasta pelistä, joita tältä vuodelta odottelen hieman normaalia isommalla mielenkiinnolla. Aloitetaan tutun sarjan (jälleen)uudesta tulemisesta: Assassin’s Creed IV: Black Flag.

Osa tulevista kirjoituksista (kuten alla oleva) on sponsoroitu, mutta teksti ja mielipiteet ovat täysin omia. Tiedot pelistä ovat peräisin Ubisoftin tiedotteista sekä julkaistuista trailereista. Alla ensin sponsorin tunnelmaa luova, E3 Ubisoft tilaisuudessakin nähty traileri:





Ubisoft luonnehtii peliä avoimeksi ja saumattomaksi maailmaksi, joka on täynnä elämää ja mahdollisuuksia. Pelimoottoria on päivitetty vastaamaan uuden sukupolven ja pelin tarpeisiin. AC3:ssä esimerkiksi maalla liikkuminen oli varsin vapaata, mutta merellä liikuttiin varsin rajoitetussa ympäristössä täysin irrallaan maalla liikkumisesta. Kyseessä oli ikään kuin yhteen liimatut kaksi peliä.

AC4:ssä pelimoottori on rakennettu toimimaan saumattomasti ja pelaajan on mahdollista seilata merellä, pysähtyä löytämänsä saaren viereen, jättää ruori ja hypätä veden kautta rantaan, kuten myös vapaajuoksua käyttäen takaisin alukseen. Vapauden tunne nimenomaan merellä liikkuessa ja mahdollisuus päästä tutkimaan ympäristöä laivalla houkuttelee todella kovasti. Mielenkiintoista nähdä onko alueiden välillä minkäänlaisia latausvaihdoksia esimerkiksi kaupunkiin mentäessä.

Ubisoft jatkaa usean studion yhteistyötä AC4:n kanssa, kuten se on tehnyt jo AC2:sta lähtien. AC4:n johtavana studiona on Ubisoft Montreal. Mukana ovat myös Ubisoft Singapore, Ubisoft Sofia, Ubisoft Quebec (yksinpeli), Ubisoft Annecy ja Bucharest (moninpeli) sekä osa Ubisoft Kievn väkeä. Ubisoft kehuu yhteystyötä eri studioiden välillä ja onhan heillä jo kieltämättä kokemusta usean pelin verran. Toivottavasti yhteistyö on kuitenkin todella parantunut, koska eri studioiden tuotanto näkyi selvästi AC3:ssa eri osa-alueiden laadullisena eroavaisuutena.

ACIVBF kertoo nuoren britin, Edward Kenwayn tarinan. Tarina miehestä joka jätti merivoimat omaksuakseen merirosvouksen sen kulta-ajan viime vuosikymmenenä. Edward päätyy keskelle vanhaa taistoa Temppeliherrojen ja Assasiinien välillä. Hän saakin Assassiinin koulutuksen ja tulee näin ensimmäiseksi Kenwayn suvun Assasiiniksi. Hän on AC3:sta tutun Haythamin isä, joten Connor (AC3 päähahmo) on Edwardin lapsenlapsi.

Pelistä on nähty varsin paljon jo materiaalia ja E3 toi ennestään lisää videoita. Assassin’s Creed sarjaa tunnutaan ”lypsävän” kovaan tahtiin ja vaikka itse pidin AC3:sta sen lukuisten puutteiden vuoksi hyvänä pelinä, niin monikaan ei ole samaa mieltä. AC4:llä onkin varmasti oikeasti kova työ palauttaa sarjan maine isommassa pelaajakunnassa. Jos näin ei tapahdu, niin pelkäänpä että AC:n taru saattaa olla enää muutaman uuden osan päässä. Toisaalta AC alkaa olla CoD -sarjan tyylisessä flowssa. Onkohan jo ihan sama mitä uusi peli sisältää, niin se tulee myymään valtavia määriä? Välillä kenties liiankin positiivisesti ajattelevana uskon vakaasti, että AC4 tulee täyttämään minulla siihen olevat odotukset.



Mikä minua sitten niin AC4:ssä kiinnostaa? Olin AC3:n julkaisun aikaan vahvasti sitä mieltä, että todennäköisesti seuraava osa jäisi välistä, koska AC:ta tuntuu tulevan liikaa. Kun Ubisoft paljasti ensimmäisen trailerin uudesta tulokkaasta, niin olin heti täysin myyty. AC3:n parasta antia oli mielestäni meritaistelut, vaikka toteutus oli välillä hieman ontuvaa ja tehtäviä oli varsin vähän. AC4 osoitti heti, että meritaistelua tulee lisää ja ennen kaikkea merirosvomeiningissä. En tiedä mikä voisi olla itselleni mielenkiintoisempi miljöö pelille, kuin nimenomaan Karibian aallot, tropiikki ja merirosvot! Vieläpä täysin avoimessa maailmassa.

Paperilla avoin maailma ja yllätyksellisyys kuulostavat hyvältä. Kaupungissa voi tavata sattumoisin jonkun, joka tarvitsee apua. Tuttuja AC taitoja voi käyttää täydestä rynnäköstä salamurhiin uhrin auttamiseksi. Hän kertoo, että perhe on vaarassa ja lähettää pelaajan meren halki jonnekin auttamaan. Matkalla saattaa törmätä valaisiin tai vaikka kauppalaivaan, jonka valloittaminen tietäisi mahdollisesti hyvää saalista. Miksi ei sitä merirosvoasi matkalla? Tai jos löytää tutkimattomaan saareen, jonka salaisuudet haluaa selvittää. Sinne voi käsitykseni mukaan lähteä seikkailemaan vaikka heti. Saaria varmasti tulen koluamaan urakalla ja toivottavasti niiltä löytyy mielenkiintoista historiaa ja löytämisen riemua tuovaa tavaraa, eikä vain esimerkiksi uutta sulkaa. Kuulostaa ainakin todella paljon mielenkiintoisemmalta, kuin AC3:n metsikköjen tutkiminen puissa hiipimällä.



Merellä tulee vastaan erilaisia aluksia (vihollisia) pienistä aluksista isoihin sotalaivoihin. AC3:ssa laivaa oli mahdollista varustella, mutta järin isoa hyötyä siitä ei ollut. Tehtävät olivat tehtävissä todennäköisesti peruslaivalla, vaikka itse rakentelinkin alusta paremmaksi aina, kun se vain oli mahdollista. AC4:ssä alusten välinen ero tulee olemaan massiivisempi ja alussa on täysin mahdotonta pärjätä 100 tykin ”Man-O-War” alusta vastaan. Puuhastelu oman Jackdaw-nimisen laivan kanssa tulee toivottavasti olemaan viihtyisämpää, kuin kolmosessa.

AC4 on tulossa niin nykyiselle konsolisukupolvelle, kuin uusille. Itse todennäköisesti odotan AC4:n pelaamista uudella sukupolvella, koska se tulee todennäköisesti olemaan julkaisupelinä, eikä erona lokakuun julkaisuun ole muutamaa kuukautta enempää. Ubisoftin mukaan visuaalinen anti on erittäin hyvin havaittavissa versioiden välillä. Kaikki ympäristöstä hahmoihin tulee olemaan entistä realistisempaa. Lisäksi esimerkkinä kerrotaan kasvien fysiikka, kun piileskellään vihollisia tai vesi pisarat viidakon kasveissa.

Pieniä yksityiskohtia, mutta ehkä yksi isoimmista asioista paremman ruudunpäivityksen ja pehmeämmän grafiikan osalta ovat juuri pienet yksityiskohdat, joita peleihin voidaan tuoda uuden konsolisukupolven myötä. Itse ainakin kiinnitin huomion Ubisoftin pressitilaisuuden gameplay osioon, jossa hiiviskeltiin kasvien lomassa. Toki läpi meneviä lehtiä esiintyy edelleen, mutta hienosti isot viidakkokasvit myötäilivät Edwardia, kun hän käveli lehtien alla. Video katsottavissa alla:


Hiiviskely on ollut myös vähenemässä määrin vaihtoehtona mitä tuoreempi osa AC sarjaa on saatu pihalle. Nyt se on kuitenkin tulossa vahvemmin takaisin mukaan AC4:ssä. Ensimmäisessä ja toisessa AC:ssä erittäin tutuksi käyneet salamurhatehtävät ovat tulossa vahvemmin takaisin AC4:ssä. Kenties ”kilpailevia” piraattikapteeneita pääsee todenteolla salamurhaamaan?

AC1 oli hieno peli, mutta uusi tuttavuus pääsi todenteolla näyttämään kyntensä vasta AC2:ssa. AC3 vei sarjaa uuteen suuntaan ja toivon kovasti, että lapsuksista on päästy nyt eroon. Toivottavasti nelonen näyttää mihin AC3:n olisi täytynyt pystyä. Kun pakettiin yhdistetään aina niin kiinnostavat piraatit sekä uusi konsolisukupolvi, niin odotukset ovat varsin korkealla. Saa nähdä millaisen vastaanoton peli tulee saamaan, koska se julkaistaan ensin vanhalle sukupolvelle. Kuten jo mainittu, taidan rauhassa odotella AC4:sta hankittavaksi joko PS4:n tai X1:n mukana. Sonyn koneille on lisäksi tulossa extra materiaalia, joten voipi olla, että joutuu odottamaan aina PS4:n julkaisuun asti. Saa vaan nähdä malttaako. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti