torstai 26. tammikuuta 2012

iPhone pelikoneena


Nyt on jo hyvä tovi tullut omenaluurilla leikittyä ja lyhyesti sanottuna aivan mainio laite. <3 iPhone on muuttanut käsitystäni kovasti myös siitä, että Apple on nakertamassa palasta Nintendon ja Sonyn hallitsemalta kannettavien pelikonsoleiden markkinoista. iPhonen pelit ovat paitsi viihdyttäviä ja hyvän näköisiä, niin myös kohtuuhintaisia.

On totta että todellisten HC pelaajien joukossa DS ja tuleva Vita varmasti tulevat menestymään ja pelit tarjoavat tälle ryhmälle kokonaisvaltaisemman pelielämyksen kuin iPhone pystyisi tarjoamaan. Sensiaan satunnaispelaajan silmissä tilanne on aivan toinen. iPhone on jatkuvasti mukana ja sujahtaa helposti taskuun. Erittäin tarkka, kirkas ja selkeä näyttö yhdistettynä 4S mallin myötä tehokkaaseen prosessoriin, tarjoavat varsin upean näköistä pelattavaa. Omat heikkoutensa laite toki sisältää, mutta bussimatkan tai odottelutilan ajanvietteeksi iPhone tarjoaa mitä mainioimman alustan pikku pelailuun. Seuraavassa esittelenkin lyhyesti muutaman pelin, jota itse on tullut Helsingin joukkoliikenteen penkeillä sekä iltaisin kotisohvallakin kulutettua.


Angry Birds


Kun iPhonen sain, niin täytyihän se suomalaisen peliteollisuuden kärkinimi heti hankkia. Olen pelannut Angry Birds peliä PlayStation Storesta saadulla versiolla. Se oli todellinen raakile. Kaatuili eikä toiminut sitten millään tavalla. Oli vieläpä kallis. Ilmainen versio Chrome internetselaimessa oli puolestaan erittäin toimiva ja viihdyttävä.


Angry Birds on ehdottomasti lempi pelini iPhonella.


Peli kuitenkin pääsee näyttämään todelliset kyntensä vasta iPhone versiota kokeiltuani. Olen hankkinut ilmaisversion sekä 0,79 € maksavan Angry Birds Seasons pelin. Täytyy todeta että rahoille todellakin tulee vastinetta. Alle euro pelistä, josta ei ole vieläkään loppunut pelattava vaikka ollut puhelimessa jo sen hankkimisesta lähtien! Lisäksi peli on todella koukuttava. Samaa kenttää jaksaa yrittää ja yrittää uudelleen ja uudelleen, jotta saisi sen 3 tähteä ilmestymään ruutuun loistavasta suorituksesta. Lisäksi peli toimii todella sulavasti Phonella. Fysiikka on joskus hieman omituinen kun palaset eivät putoa edes tyhjän päällä. Se ei kuitenkaan haittaa sillä aina voi yrittää uudelleen paremmalla onnella. Onnea välillä tarvitaankin, sillä jo ennekuin on lennättänyt ainuttakaan lintua taivaalle saattaa kentästä jokin torni sortua aivan itsekseen. Seuraavalla kerralla tätä ei enää välttämättä tapahdukaan. Onnistumisista myös palkitaan lisäkentillä, bonus kuvilla ja videoilla.


Samaa kenttää jaksaa tahkota useaan otteeseen.


Pelissä on esillä edellisvuoden 2011 kenttiä, joista löytyy erilaisilla teemoilla varustettuja kokonaisuuksia. Pelaamaan pääsee niin pimeään Halloween yöhön, kuin kesäiselle piknikillekin tai pääsiäisen teemaan munia särkemään. 2012 osio puolestaan sisältää lisää pari edellisvuonnakin ollutta teemaa uudistuneilla kentillä. Mikä parasta pelattavaa tulee kokoajan lisää. Hiljattain huomasin App Storen tarjoavan päivitystä kyseiseen peliin ja sen ladattuani oli 2012 listaan ilmestynyt ”Yars of the Dragon”. Eli kiinan uuteen vuoteen liittyvä teemä 15 uudella kentällä + bonukset. Eli pelattavaa tulee lisää ilmaiseksi! Angy Birds on todellinen helmi iPhonen pelikokoelmassa. En yhtään ihmettele sen nousua sellaiseksi ilmiöksi mitä se tänäpäivänä on. Peliä voi pelata tarvittaessa minuutin tai halutessaan tunnin. Aina silloin kuin se sinulle sopii. Uskoisin että tulen hankkimaan muitakin Angry Birds julkaisuja kunhan tämä Seasons on saatu koluttua loppuun. Vihaisten lintujen parissa varmasti tulee viihdyttyä niin kauan, kuin iPhone vain taskussa jaksaa kestää.


Let's Golf 3

Let's Golf 3 oli positiivinen yllätys.

Golfi pelejä olen pelannut ennen oikeastaan vain Wiillä, joten niistä ei ei ole juurikaan. iPhonelle julkaistu Let's Golf 3 löytyi Macmaan uutisesta. Pelissä pääsee pelaamaan myös talvisessa Suomessa!

Itse peli on varsin mukavaa ajanvietettä, mutta osittain vaativaa. Peli on maksuton ja pelaamin onnistuu myös ilman rahallista panostusta, mutta parhaan pelikokemuksen saaminen vaatii euroja. Itse en ole jaksanut peliin oikeaa valuuttaa sijoittaa, joten peliä tuleekin pelattua vain pienissä pätkissä. Yhden väylän pelaaminen "maksaa" yhden energiapisteen ja energiaa tulee ilmaiseksi yksi per tunti. Maksimissaan kertyy 5 energiapistettä, mutta lisää saa hyvistä suorituksista sekä päivittäisistä palkkioista. Näin ollen tietyn ajan välein pelipisteitä voi olla varsin mukavasti.


Mukana myös Suomi!

Erilaisia pelimaailmoja on 8 kpl, mukaan lukien Suomi. Pelissä kerätään kokemuspisteitä joiden mukana hahmon taso nousee. Tason noustessa pääsee uusiin maailmoihin ja parempia varusteita hahmolle. Jokaisessa kentässä on kolme erilaista pelitilaa. Yksinpeli, kaksinpeli (koneen kanssa) sekä erilaiset haasteet, jotka vaihtelevat koko 18 väyläisen kierroksen pelaamisesta puttaustaitojen testaamiseen. Tosin koko 18 kierroksen pelaaminen vie niin paljon energiapisteitä, etten ole niitä onnistunut saavuttamaan. Näiden kaikkien suorittaminen vaatisi pelissä olevia seteleitä, joita ei ole kovin paljon tarjolla muuta kuin oikeaa valuuttaa vastaan.


3 erilaista pelitilaa jokaisessa maassa.

Haastetiloja riittää.

Itse pelaaminen on varsin yksinkertaista. Ensin valitaan suunta, huomioidaan tuuli, käytettävä maila ja mittarista valitaan lyönnin voimakkuus. Ilmalennon aikana palloa "pyörittämällä" voidaan pallon laskeutumiseen vaikuttaa esimerkiksi jarruttamalla tulevaa eteenpäin pyörimistä väylällä. Pelimekaniikka on helppo oppia, mutta vaatii harjoittelua, jotta lyönnit menevät varmasti sinne minne on tarkoitus. Kentissä on paljon erilaisia haasteita ja muotoja, joten vaihtelua riittää jokaisessa kentässä. Ilmaiseksi peliksi todella tyylikäs ja viihdyttävä peli, jota jaksaa pelata muutaman kerran päivässä. Lisäarvoa varmasti saisi, jos viitsisi kukkaroa avata ja pelistä löytyy myös moninpeli verkossa, jota tosin en ole kokeillut.


Erilaisia asuja ja varusteita saa pelin kaupasta, jotka parantavat suoritusta.




Virtual City

Applen 12-päivän joululahjojen joukossa oli kyseinen SimCity pelejä muistuttava kaupunginrakentelu. Pelasin aikoinaan ensimmäisillä PC-koneillani paljon SimCity pelejä ja siksi tämäkin varmasti kolahtaa varsin kivasti. Pelissä ei varsinaisesti rakenneta kaupunkia, vaan parannellaan ja kehitetään sitä. Vapaan rakentelun sijasta peli koostuu kentistä, jotka sisältävät erilaisia tavoitteita. Näihin tavoitteisiin päästyään kenttä on läpäisty ja voidaan siirtyä seuraavaan. Kentät on osittain valmiiksi rakennettuja kaupunginosia, joissa täytyy alkaa rakentamaan toimivaa infrastruktuuria ja tekemään asukkaista onnellisia. Tämä tapahtuu käytännössä tekemällä rakennuksia, erilaisten tuotantolaitosten väliin luotavia kuljetusrekkoja, jätteiden keräämistä, viihdykkeiden luomista ja kaupunkilaisten sinne kuskaamista sekä rakennusten ja kulkuneuvojen päivittämistä.

Keskimäärin yksi kenttä kestää 10–20 min, joka on mielestäni varsin sopiva aika. Kentän jälkeen voi jatkaa seuraavaan, yrittää uudelleen paremman arvosanan toivossa tai jatkaa seuraavalla kerralla. Hienosti iPhonelle suunniteltu tai ainakin toimiva kokonaisuus, jota jaksaa pelailla mielellään vähän pidempäänkin.


SimCitymäistä kaupunkirakentamista.




Myös risuja löytyy

Edellä esittelin joitain pelejä, jotka mielestäni ovat mielenkiintoisia ja toimiva. Olen onnistunut kuitenkin löytämään myös vastakkaiselle puolelle sijoittuvia pelejä, joista en syystä tai toisesta pidä juurikaan. Yksi iso ryhmä näyttäisi olevan autopelit. Segan Sonic hahmon peli Sonic Racing ja alla kuvissa nähtävä NFS Shift 2 ovat tätä sarjaa. Molemmissa autoa ohjataan kallistelemalla koko puhelinta, eli kuin rattia kääntämällä. En ymmärrä tätä ohjaustapaa lainkaan, kun koko peli kääntyilee samalla eikä ajamisesta tahdo tulla yhtään mitään. Pelinautinto on täysin tiessään ja muutaman kokeilun jälkeen nämä pelit lensivätkin bittiavaruuteen tilaa viemästä. Lisäksi Sonicin ajopeliä tuli tyttöystävän kanssa kokeiltua langattomasti moninpelinä, eikä ollut kovinkaan lupaavaa. Vähänväliä tapahtui pientä nykimistä ja pelaaminen oli ohjauksenkin puolesta jo tarpeeksi hankalaa.

Alku näyttää tyylikkäältä ja lupaavalta.

Karu totuus paljastuu ohjauksen järkyttävästä kankeudesta.


Death Rally puolestaan edustaa parempaa antia pelimekaniikaltaan. Ruudun vasemmassa alakulmassa oleva virtuaalinen tatti on toimiva ratkaisu ohjaamiseen. Ylhäältä päin kuvattuja pikkuautoja on helppo ohjata. Samaa mekaniikkaa olen kokeillut myös hahmon liikuttamiseen jossain peleissä ja varsin toimivaa ratkaisu luoda ikään kuin ohjaintatti kosketusnäytölle. Pienen ruudunkoon vuoksi tila näytöllä alkaa tosin loppua, jos erilaiset ohjaimet on sijoitettuna näyttöön. Tähän varmasti tuo helposta tulevaisuudessa iPhone 5, jonka huhuillaan sisältävän vähintään 4" näytön entisten iPhone puhelimien 3,5" sijaan.

Virtuaalinen ohjaintatti on pelastus kosketusnäyttöjen kontrolleihin.


Todellinen uhka

Kaiken kaikkiaan iPhone tuntuu erittäin toimivalta pelilaitteelta ja varsinkin satunnaiseen pikkupelaamiseen esimerkiksi bussimatkoille ja metrolle. Nintendo 3DS ei ole onnistunut vielä herättämään kiinnostustani kovinkaan paljon, eikä tuleva PS Vita sitä ole onnistunut herättämään toistaiseksi senkään vertaa. iPhonen hankkimisen jälkeen into suhteellisen hintaviin kannettaviin pelikoneisiin on hieman laantunut entisestään, joten en yhtään ihmettele huhuja siitä, että iPhone söisi Nintendon ja Sonyn kannettavien pelikonsolien bisnestä. Uhka  pelijättien tuloksen pienenemisestä Applen tuotteiden takia on mielestäni todellinen. iPhone on tehokas ja tyylikäs laite kaikenlaiseen viihdekäyttöön ja se tulee ottaa vakavasti myös pelialustana.

Kuvat: Kaikki kuvat ovat suoraan puhelimella otettuja ruutukaappauksia iPhonen peliversioista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti